همایش ملی رویش امید در سالن قدس مرکز همایش های آستان قدس رضوی پنج شنبه ۲۰اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور جمعی از مقامات کشوری و لشگری، نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه و امام جمعه و با حضور ۲۳۰ زوج که در دو سال اخیر توسط این طرح صاحب فرزند شده‌اند با همت موسسه خدمات بسیجیان با دستورکار بررسی ((نقش سبک زندگی در پیشگیری و درمان ناباروری و نقش پوشش بیمه در درمان ناباروری)) با تأکید بر قانون جوانی جمعیت برگزار شد.

در این همایش که با حضور جمعی از مسئولین و مهمانان ویژه این مراسم فرزندان ۲۳۰ زوج متولد شده ای که توسط موسسه خدمات درمانی بسیجیان که تحت حمایت طرح ملی رویش امید (جوانی جمعیت) قرار گرفته بودند حضور داشتند حال و هوای وصف ناپذیری به حاضرین در سالن بخشیده بود.

 

دکتر عیسی مالمیر مدیرعامل مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان نیز در همایش ملی رویش امید اظهار کرد: مؤسسه خدمات درمانی بسیج یکی از مؤسسات تابع سازمان بسیج است که به عنوان عضو کمیسیون جمعیت سازمان بسیج مأموریت حمایت از زوج‌های نابارور معسر را دارد و بعد از فرمایشات راهبردی رهبری در حوزه جمعیت از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در بحث ناباروری شروع کرد.

عیسی مالمیر ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ حمایت ما نقدی بوده است، اما در این بین در برخی از موارد متاسفانه به خاطر هزینه‌های زیاد، پرداخت‌ها انحراف پیدا می‌کرد و در شورا و هیات اندیشه‌ورز جامعه پزشکی مطرح شد و مقرر شد که در قالب بیمه حمایت کنیم. از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار زوج تحت حمایت قرار دادیم و محصولاتی را ارائه دادیم.

مدیرعامل مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان افزود: تاکنون با بیش از ۲۰ مرکز ناباروری وارد تفاهم شدیم و ماحصل اقدامات همین همایش است. برآنیم که در سال ۱۴۰۳ با توجه به شعار سال که مشارکت مردمی است یک جهش ۱۰ برابری در این میزان داشته باشیم و ان‌شاءالله امسال که مصادف می‌شود با سال اول برنامه توسعه هفتم، ۱۰۰ هزار زوج تحت حمایت قرار دهیم و هدف‌گذاری کردیم تا پایان برنامه توسعه هفتم از مرز یک‌ونیم میلیون زوج که بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت مخاطب است، عبور کنیم.

وی درخصوص عمده خدمات مؤسسه تشریح کرد: عمده خدمات ما خرید بیمه‌نامه برای زوجین نابارور است که بدون دغدغه‌ به درمان خود بپردازند. زیرا علاوه‌بر هزینه جراحی آی‌وی‌اف خود آزمایشات هم هزینه دارد که بیمه‌نامه ما تا مرز ۶۰ میلیون تومان حمایت می‌کند.

مالمیر گفت: راهبرد ما شعار سال، مبنی بر مردمی‌سازی و مشارکت مردم است. ما به عنوان مؤسسه ۲۰ درصد هزینه‌ها را تقبل خواهیم کرد و ۸۰ درصد هزینه از سوی خیرین و نهادهای هم‌سو تامین خواهد شد.

در ادامه دکتر مالمیر افزودند: برای دست یابی به اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اقدامات موثری در گذشته در سطح کشور توسط موسسه خدمات درمانی بسیجیان صورت گرفته که می توان به راه اندازی ستاد مرکزی طرح ملی رویش امید در استان تهران و راه اندازی سامانه جامع رویش امیدبرای پایش و پیگیری هر چه بهتر درمان زوج های نابارور اشاره نمود. در خصوص ارائه معرفه نامی به بیمه و شناسایی زوجها از ظرفیت مساجد و پایگاه های بسیج هماهنگی های لازم صورت گرفته است. همچنین در حوزه ارائه خدمات بیمه ایی تفاهم نامه ایی با بیمه ها جهت جبران هزینه های درمانی ناباروری منعقد گردیده امکان دریافت بیش از ۹۰ درصد برای خدمات گیرندگان این طرح فراهم نموده است.

در پایان افزودند : با توجه به دسترس نبودن مراکز درمان ناباوری در همه ی کشور و استفاده راحتر از دریافت خدمات هماهنگی و همکاری های لازم برای اسکان زوجین در اقامتگاه های ارگان های دولتی و سازمان های دولتی حین درمان انجام شده و در حال ارائه می باشد.

 

سید قاسم قریشی جانشین ریاست سازمان بسیج مستضعفین در همایش ملی رویش امید اظهار کرد: بسیج مفتخر است که در عرصه‌های مورد نیاز کشور حضور موثر داشته، چه در دفاع مقدس که در مدت هشت سال به دفاع پرداخت، چه در مقابله با داعش، سیل، زلزله، محرومیت‌زدایی، مقابله با کرونا و حال در جایگاه ویژه فرزندآوری، گام‌هایی را ذآغاز کرده است که در ادامه با صلابت مسیر را طی خواهد کرد.

قریشی افزود: موسسه خدمات درمانی بسیجیان در تلاش است یکی از اقدامات مهم در رفع این پدیده جمعیتی را انجام دهد و با ناباروری فعلی و آینده مقابله کند و با کمک مجموعه‌ بسیج و در مدت پنج سال حداقل ۵۰ درصد افراد را که درگیر ناباروری هستند، درمان کند.

وی بیان کرد: قرآن فرزند را نعمت، نور زندگی، عامل ازدیاد رزق و روزی، باقیات و صالحات و ... دانسته است.

او بیان کرد: آن‌طور که باید، مسؤولان به تذکرهای رهبری توجه نکردند. با هشدار رهبری و تلاش بسیج، فعالیت‌هایی در راستای سیاست مقام معظم رهبری از قبیل ارتقای پویایی و جوانی با افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج جوان، توانمندسازی زوج‌ها و درمان ناباروری انجام شد.

قریشی اظهار کرد: بسیج از دو طریق این کار را دنبال می‌کند؛ یکی از جهت جایگاه و رسالتی که بین مردم دارد و از این طریق مطالبه‌گری می‌کند، همچنین با کمک متخصصان و کارشناسان به دنبال رفع این خطر است.

وی گفت: بسیج در ۳۲ استان محورهای مهمی مانند زمینه‌سازی ازدواج آسان، بهداشت و درمان، تغذیه، درمان ناباروری و ... را در دستور کار قرار داده است. ما حدود ۳۲۶۰ هزار نفر کارگروه زوج نابارور داریم که اگر تلاش گسترده صورت گیرد، سالانه به این عدد افزوده می‌شود.

 

 

دکتر امیرحسین بانکی‌پور رئیس کمیسیون حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی امروز در همایش ملی رویش امید که در تالار قدس حرم رضوی برگزار شد، با بیان دستاوردهای قانون جوانی جمعیت، اظهار کرد: قانون جوانی جمعیت با وجود فتنه‌های بدخواهان، دستاوردهای خوبی داشته است. نرخ بارداری ۱۴ استان کشور در این قانون افزایش پیدا کرد. اکنون هرمزگان با افزایش ۰.۲۷ نرخ بارداری روبه‌رو شده است.

وی ادامه داد: اصل باروری بین ۲۵ تا ۴۰ سال است، در این چند سال به شدت تعداد مادران کم شده است و در شرایطی که تعداد مادران کم می‌شود، ما جلوی سقوط روند را گرفته‌ایم.

بانکی‌پور با اشاره طرح‌های تشویقی افزایش جمعیت، بیان کرد: ۸۰ هزار خانواده که فرزند سوم آن‌ها به دنیا آمده، زمین و ۲۵۰ هزار خانواده هم خودرو گرفته‌اند. در مجموع ۱۰۰ همت خودرو و ۸۰ همت زمین به خانواده‌ها اهدا شده است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: از اول انقلاب تا سال ۱۴۰۰ کمک بودجه کشور به مادران به سه همت نمی‌رسد، اما در این دو سال فقط این دو مورد ۱۸۰ همت بوده است. ۷۷ مرکز ناباروری سطح ۲ و ۱۲۳ مرکز سطح ۳ در سطح کشور گسترش یافت.

وی اظهار کرد: گفتمان جوانی جمعیت جدی گرفته شد. یک ماده در قانون جوانی جمعیت گذاشتیم، آن هم این است که بسیج می‌تواند با هر ارگانی تفاهم‌نامه امضا کند تا وظایف اصلی آن ارگان را برعهده بسیج بگذارند.

بانکی‌پور افزود: سال قبل که آمار ازدواج و فرزندآوری در همه‌جا کاهشی و آمار طلاق افزایشی بود، در نیروی مسلح به ترتیب آمار افزایشی و کاهشی داشتیم.

وی در ادامه گفت: ما آیه و حدیث به نفع فرزندآوری و هم به نفع کنترل جمعیت داریم که هردو درست است. حکم شرعی روی فعل جسمانی نمی‌آید بلکه روی عنوان مانند هر فعل دیگری می‌آید؛ مثلا ما جنگ خوب و جنگ بد داریم؛ هر فعل بر اساس انگیزه و آثاری که دارد، روی آن حکم شرعی می‌آید.

 

 

دکتر رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، استاد حوزه و دانشگاه، در همایش ملی رویش امید اظهار کرد:اینکه می‌گویند بچه نیاورید الا اینکه بدانید درست تربیت می‌شود، اشتباه است. چه کسی می‌داند فرزندش قطعا درست یا اشتباه تربیت می‌شود. ما دو مبحث فرزندآوری و تربیت درست فرزند داریم، دو مستحب اینجا است. در اسلام کمیت و کیفیت فرزند مهم است. ما نمی‌دانیم فرزند صالح یا فاسد می‌شود و بستگی به رعایت حقوق دارد.

وی در رابطه با اهمیت و ارزش فرزندآوری تصریح کرد: برای شب بیداری فرزند، تغذیه، مریض شدن، زمان شیردهی آن و... غیر از اینکه غریزه مادری بوده، یک عمل مقدس است. اگر مادر حین زایمان از دنیا برود، شهید حساب می‌شود. مادر و پدر مجاهد هستند؛ پدری که تلاش برای فرزندآوری و مراقبت از فرزند و همسر خود دارد و مادری که مادری می‌کند، هر لحظه در حال تقرب به خدا هستند. غیر لذت پدر و مادری، لذت اخروی در انتظار پدر و مادر است.

دکتر رحیم‌پور ازغدی با اشاره به سیاست کنترل جمعیت، اظهار کرد: گاهی اوقات اتفاقاتی می‌افتد که متاسفانه ما دیر متوجه آن می‌شویم. اشتباهی که ما کردیم در اصل قضیه سیاست نبود، در ادامه آن حکم بوده است. اصل قضیه تعادل است. به همان دلیلی که انسان خلق شد، انسان‌های بیشتری باید متولد شوند، ولی واجب دوم تعلیم و تربیت آنان است. در مفاهیم اسلامی هم تعداد فرزند و هم شیوه تربیت آن مهم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: از موسی‌بن جعفر (ع) ۳۰ فرزند نام برده شده که این موضوع نیز وجه سیاسی تربیتی داشته است. بیشترین امام‌زاده‌ها مربوط به امام موسی‌بن جعفر (ع) هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تشریح کرد: تمام ادیان الهی دعوت به فرزندآوری کردند، هم‌چنین روایاتی داریم که می‌گوید با زنان فرزندآور ازدواج کنید، گاهی زنانی هستند زیبا، اما اهل فرزندآوری نیستند. یک سبک زندگی غربی، براساس راحتی و لذت شکل گرفته که می‌گوید ازدواج نکنید و بچه نیاورید، زیرا سخت است.

رحیم‌پور ازغدی افزود: روایتی است که می‌گوید فرزندآوری را بُعد توحیدی بدانید، اول اینکه بدانید فرزند را خدا به شما داده است و باید برای خدا به فرزند خدمت کرده تا بنده‌ی صالح برای خدا تربیت کنید.

وی در پایان سخنان خود گفت: کنترل جمعیت و فرزندآوری تضادی ندارند و با تغییر شرایط حکم عوض می‌شود. اکنون ما در شرایط خطر هستیم و باید فرزندآوری شود

 

سرکار خانم دکتر فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در  این همایش اظهار کرد: امروز مسئله بغرنج جمعیت که ناشی از جنگ جمعیتی حداقل ۹۵ ساله در کشور ما است، نیازمند تبیین، راهبری و حکمرانی ویژه جمعیتی در کشور است.

وی افزود: اکنون جنگ جمعیتی را شروع کردند تا به قانون تنظیم خانواده، با ظاهری زیبا اما باطنی ننگین برای مدیریت کردن کشورها به خصوص کشورهای مسلمان بپردازند. از سال ۱۳۶۵ که در نظام بهداشتی کشور ما این کنوانسیون پذیرفته و در سال ۱۳۷۲‌ به نام تنظیم خانواده قانون شد، در طی این مدت یعنی از سال ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۰، حدود ۲۰‌ میلیون نفر جمعیت که باید در کشور بدنیا می‌آمد، با روش جلوگیری از بارداری و تهاجمی منجر به ناباروری ایرانیان و عدم تولد ۲۰ میلیون نفر شد.

نماینده شهر قزوین در مجلس اظهار کرد: اکنون در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از سال ۱۴۰۰ جلوی روند ۹۵ سال را گرفتیم و به سمت تحکیم خانواده و ترویج فرزندآوری رفتیم. آنچه الان بعد از ۶۲ بار تاکید رهبری مورد نیاز است، بحث مردمی‌سازی حوزه ترویج فرزندآوری است.

وی بیان کرد: امروز آنچه که رهبری تاکید دارند این است که همه آحاد مردم در این امر حرکت کنند. بسیجیان و سپاه ما در سال گذشته رتبه اول ترویج فرزندآوری را داشتند که نشان می‌دهد در همه زمینه‌ها مدافع حریم و حرم هستند.

محمدبیگی گفت: ما گله‌مند هستیم از اینکه بودجه جمعیتی در کشور تخصیص داده نمی‌شود. قرار بود سالانه حداقل ۱۶ هزار میلیارد تومان هزینه اجرای قانون شود، سال اول ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان روی کاغذ نوشته شد و چیزی تخصیص پیدا نکرد. سال دوم ۷۵۰۰ میلیارد تخصیص داده شد که  ۴۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و از دولت می‌خواهیم باقی را پرداخت کند. در سال ۱۴۰۳، ۶۵۰۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شد که متاسفانه روند نزولی داشته و این نیازمند است نگاه تصمیم‌گیران دقیق و مبتنی بر شناخت خطرات عمیق کاهش جمعیت باشد.

وی در پایان سخنان خود افزود: زمان طلایی مادری ۲ درصد افزایش داشته، تولد سومین و چهارمین فرزند، ۱۵ درصد افزایش در کشور داشته و نشان‌ می‌دهد ریل‌گذاری ملت در انتخاب نمایندگان و مجلس برای تبیین سیاست‌ها برای جمعیت می‌تواند راهگشای آینده باشد.

 

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه در خراسان رضوی در پایان همایش ملی رویش امید با تأکید بر اینکه امید درون‌مایه زندگی است، اظهار کرد: ایده‌پردازی در جریان زندگی به انسان قدرت حرکت می‌دهد و امید، انسان را به فعالیت وادار می‌کند. درباره امید تا آن‌جا قلم‌فرسایی شده که برخی بزرگان می‌گویند برای عاشق دلداده منتظر معشوق، امید به وصال حتی از خود وصال لذت‌بخش‌تر است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: در زندگی زناشویی نیز چنین حکمی برقرار است؛ به‌طوری که می‌توان گفت در زندگی یک مرد و زن یا یک دختر و پسر حتی در صورتی که لبریز از عشق و محبت همسرانه باشد، ورود فرزند می‌تواند به مثابه یک نقطه عطف باشد که این زندگی را به طور کامل در مسیر خیر به پیش می‌برد و شکوفا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: چه بسیار مردان و زنانی که در بطن یک روستا، حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند اما ۷ یا ۸ فرزند به دنیا آورده‌اند که هرکدام به عناصر نخبه و پیشتاز در علم و دیانت تبدیل شده‌اند. حالا تصور کنید این خانم و آقا قرار بود فقط به خودشان فکر کنند و یکسره حساب و کتاب کنند که هر ولادت، چقدر هزینه و خرج روی دستشان می‌گذارد. در آن صورت، بعد از ۶ یا ۷ دهه به پیرمرد و پیرزنی تبدیل می‌شدند که کمیته امداد، بهزیستی یا سایر نهادهای حمایتی فقط باید بیایند زیر پر و بال اینها را بگیرند که نفس بکشند.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی افزود: اینکه حداقل نرخ زاد و ولد در کشور باید ۱.۲ باشد و اکنون از ۰.۷ فراتر نمی‌رود، این خطر بزرگی است که فراتر از یک «مشکل»، پا به عرصه «بحران» می‌گذارد.

او ادامه داد: آن زمان که انقلاب اسلامی ما به پیروزی رسید، جمعیت کشور حدود ۳۵ میلیون نفر بود و در اثر فرهنگ ارزشی، کار به جایی رسید که اکنون یک امت ۸۵ میلیون نفری هستیم؛ اما بنا بر محاسبات کارشناسی، تعیین شده است که در سال ۱۴۵۰ جمعیت ایران اسلامی به ۵۵ میلیون نفر می‌رسد.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون از چالش‌های نظامی همچون دفاع مقدس گرفته تا مسائل اقتصادی، دو جریان حافظ و پاسدار اصل نهضت و شجره طیبه اسلام در ایران عزیز بوده‌اند؛ یکی «مردم» و دیگری «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» که البته این دو جریان نیز از هم جدا نیستند.

وی ادامه داد: اراده اخیر برادران عزیز و دلاور ما در بدنه بسیج درخصوص درمان هدفمند ناباروری، اقدام ارزشمندی است که مورد توجه پروردگار خواهد بود، اما باید توسط مردم نیز مورد توجه باشد.

 در انتهای این همایش از تنی چند از فعالان حوزه جمعیت تقدیر و تشکر بعمل آمد و تندیس همایش بهمراه لوح یاد بودی به ایشان اعطاء گردید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =