خطر؛ دور مراجعات غیرضروری به دندانپزشکی را خط قرمز بکشید.

مسئول موسسه خدمات درمانی بسیجیان استان البرز گفت: در شرایطی که سایه کرونا بر سر مردم سنگینی می کند، چنانچه شهروندان مشکل حاد و نگران کننده ای در مورد بهداشت دهان و دندان ندارند، مراجعه به کلینیک های دندانپزشکی و انجام خدمات زیبایی را به زمان دیگری موکول کنند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان البرز، موسسه خدمات درمانی بسیجیان از سال ۱۳۷۲ در راستای سیاست های سازمان بسیج مستضعفین جهت حمایت بیمه ای از بسیجیان فعال و خانواده های آنان و جبران بخشی از هزینه های ناشی از بیماری ها فعالیت خود را آغاز کرد.

این موسسه از سال ۱۳۸۶ به عنوان نماینده مجموعه در شهر کرج  در دو بخش درمانی و بیمه ای آماده ارائه خدمات به بسیجیان است.

خبرنگار پایگاه خبری دیده بان البرز در پی درخواست شهروندان مبنی بر افزایش آگاهی از نحوه خدمت رسانی این مجموعه گفت و گویی را با اکبر عبدالهی، مسئول موسسه خدمات درمانی بسیجیان استان البرز ترتیب داده که در ادامه می خوانیم.

لطفا در مورد موسسه خدمات درمانی بسیجیان توضیح دهید. در این مجموعه چه نوع خدماتی و به چه گروهی ارائه می شود؟

موسسه خدمات درمانی بسیجیان از سال ۱۳۷۲ در راستای سیاست های سازمان بسیج مستضعفین جهت حمایت بیمه ای از بسیجیان فعال و خانواده های آنان و جبران بخشی از هزینه های ناشی از بیماری ها فعالیت خود را آغاز کرد.

این موسسه از سال ۱۳۸۶ به عنوان نماینده مجموعه در شهر کرج  در دو بخش درمانی و بیمه ای آماده ارائه خدمات به بسیجیان است. در بخش درمانی، ارائه خدمات دندانپزشکی شامل کشیدن، جرم گیری، ترمیم، عصب کشی و… با تخفیف های درنظر گرفته شده انجام می شود.

این مجموعه در بخش بیمه ای نیز در چند محور فعالیت می کند؛ محور اول خدمات مددکاری است که با توجه به ارتباطات موجود با مراکز درمانی در شهر و خیرینی که در این زمینه همکاری می کنند، به تعداد محدودی از بسیجیان مبتلا به بیماری صعب العلاج کمک های بلاعوض پرداخت می شود.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تعالی و کثرت جمعیت، اجرای طرح رویش امید نیز با هدف خدمت رسانی به زوج های نابارور بسیجی از جمله اقداماتی است که در این موسسه برای بسیجیان در نظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه این خدمات در استان البرز با محدودیت در حال ارائه است، زوج های واجد شرایط پس از مراجعه به این مرکز به مرکز ناباروری رویان در تهران معرفی و از خدمات در نظر گرفته شده بهره مند می شوند.

همچنین در بخش بیمه تامین اجتماعی، خانواده های بسیجیانی که فاقد هر گونه پوشش بیمه ای هستند با پرداخت ۲۷ درصد از مجموع حقوق ماهیانه یک کارگر می توانند از خدمات تامین اجتماعی استفاده کنند.

کارت اخذ خدمات یا کارت بشیر سلامت نیز برای افرادی که قصد دارند به هر نحوی از خدمات مرکز استفاده کنند با ارائه مدارک هویتی لازم، صادر می شود که با ارائه آن می توانند از تخفیفات ۶۱ درمانگاه و مرکز درمانی در سطح کشور و استان البرز استفاده کنند.

بیمه تکمیلی درمان بسیجیان یک بیمه مکمل و پوششی مناسب برای بسیجیان است که در کنار بیمه تامین اجتماعی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بیمه عمر و حوادث به صورت رایگان در اختیار افرادی قرار می کیرد که بیمه تکمیلی درمان را دریافت می کنند.

هر یک از این بیمه ها تعهدات خاص خود را دارد که علاقه مندان می توانند با مراجعه به کانال های این مجموعه در فضای مجازی به آدرس های زیر مراجعه کنند واز اطلاعات تکمیلی در این زمینه مطلع شوند.

پیام رسان بله (https://ble.ir/mehreshafaalborz)

پیام رسان سروش (https://sapp.ir/mehreshafaalborz)

پیام رسان روبیکا (https://rubika.ir/mehreshafaalborz)

آیا میزان تخفیفات برای بسیجیان عادی و فعال یکسان است؟

این مجموعه آماده خدمات رسانی به تمام بسیجیان است و فقط نوع تخفیف ها بر اساس عضویت عادی، فعال و رسانه ای بودن و کارتی که برای آن ها صادر می شود، متفاوت است. بسیجیانی که قصد استفاده از خدمات این مرکز را دارند باید در ساعات اداری با در دست داشتن مدارک هویتی خود به مرکز مراجعه کنند و تشکیل پرونده دهند.

آیا تصمیمی مبنی بر افزایش شعبات این موسسه در دیگر نقاط استان اتخاذ شده است؟

به منظور استقرار نیروهای جهادی جهت خدمت رسانی و نیز افزایش خدمات به بسیجیان در دیگر نقاط استان البرز مانند ساوجبلاغ، شهر جدید هشتگرد و مشکین دشت، به زودی سه درمانگاه عمومی دیگر نیز به این مجموعه اضافه می شود. البته در حال حاضر در حد مطالعه و بررسی های اولیه است

با توجه به بازدیدهای به عمل آمده از مناطقی مانند شهر جدید هشتگرد که فاقد مراکز درمانی است و بیماران برای درمان مجبور به طی مسافت طولانی تا شهر قدیم هشتگرد و یا کرج می شوند، رایزنی های اولیه برای در اختیار قرار دادن مکان های مد نظر صورت گرفته است.

مکان بعدی شهر مشکین دشت خواهد بود که آمادگی های لازم از سوی شورای اسلامی این شهر، جهت همکاری اعلام شده است و تلاش می کنیم تا پایان سال ۱۴۰۰ این مراکز به مجموعه خدمات درمانی بسیجیان استان البرز اضافه شود.

با توجه به شرایط کرونا و ارتباط مستقیم پزشک با دهان و دندان بیماران، چه تمهیداتی به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری اندیشیده شده است؟

پس از اعلام پروتکل های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت و درمان مبنی بر تعطیلی مطب های دندانپزشکی و تاکید بر فعالیت چند مرکز در این زمینه در هر استان، این مرکز جزو مراکزی بود که از ابتدای اعلام محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی بنا به صلاحدید دانشگاه علوم پزشکی همچنان فعال بود و تعطیلی نداشت.

در واقع پزشکانی که در این زمینه و در چنین شرایطی به بیماران خدمات رسانی می کنند در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند و این تلاش و فداکاری قابل تقدیر و تحسین است.

در مورد رعایت پروتکل ها، اظهارات اولیه بیمار از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورتی که خوداظهاری بیمار نشانه هایی از بیماری را نداشته باشد ارائه خدمات صورت می گیرد اما در صورت مشاهده کوچک ترین علامت، به فرد توصیه می شود پس از بهبودی کامل به مرکز مراجعه کند.

حتی در مواردی که احساس شود بیماری حاد است از فرد درخواست می شود تا آزمایشات لازم را انجام دهد و پس از اخذ تاییدیه سلامت، برای ویزیت به مرکز مراجعه کند.

انواع مواد ضدعفونی کننده نیز به منظور استفاده مراجعین، در نقاط مختلف این مرکز تعبیه شده ضمن اینکه پوشش های لازم مانند شیلد، ماسک، دستکش و عینک نیز برای کارکنان درمانی و پزشکان مهیا شده است.

علاوه بر ضدعفونی سطوح در ساعات مختلف و گندزدایی و سم پاشی، انجام آزمایشات لازم برای پرسنلی که کوچک ترین علائمی از این بیماری در آن ها ظاهر شود و پیگیری و قرنطینه فرد مورد نظر، از دیگر اقداماتی هستند که در چنین شرایطی صورت می گیرد.

تجمع افرادی که برای اخذ خدمات به این مراکز رجوع می کنند ممکن است خطرناک باشد؛ برای چنین مواقعی چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

فرصت مناسبی است تا از طریق همین رسانه از مردم  خواهش کنم در شرایطی که سایه کرونا بر سر مردم دنیا و کشور سنگینی می کند، چنانچه مشکل حاد و نگران کننده ای در مورد بهداشت دهان و دندان ندارند، مراجعه به کلینیک های دندانپزشکی و انجام خدمات زیبایی را به زمان دیگری موکول کنند.

با توجه به تاکید وزارت بهداشت مبنی بر عدم مراجعات غیرضروری به دندانپزشکی ها اما همچنان تقریبا دلیل نیمی از مراجعات به این مرکز، مربوط به بخش پروتزها و زیبایی ها است و تلاش همکاران ما برای به تعویق انداختن این خدمات به نتیجه ای نمی رسد.

علیرغم تذکرات فراوان مبنی بر رعایت پروتکل ها، ظاهرا برخی افراد هنوز کرونا را جدی نگرفته اند و با مراجعه به این گونه مراکز اصرار بر انجام خدمات دندانپزشکی غیر اورژانسی دارند و به تذکرات پرسنل هم اهمیتی نمی دهند.

از طرفی با توجه به اینکه دندانپزشکان ارتباط مستقیم با دهان افراد دارند و خطر آن ها را تهدید می کند، تعداد دندانپزشکانی که در این گونه مراکز فعالیت می کنند در حال حاضر و نسبت به سال گذشته تقریبا نصف شده است بدین گونه که برخی پزشکان یا تعداد شیفت ها را کاهش داده و یا با مراکز پرخطر قطع همکاری کرده اند.

از سوی دیگر با توجه به کاهش تعداد پزشکان، هر چقدر پرسنل این مراکز با تمام توان و قوا به خدمت رسانی بپردازند باز هم توان و ظرفیت لازم نسبت به سال قبل وجود ندارد اما تعداد مراجعه کنندگان به این مراکز کاهش نداشته است.

نوبت دهی به صورت تلفنی یا آنلاین انجام می شود؟

به دلیل اینکه بیمار در جلسه اول باید حتما توسط پزشک معاینه شود، سیستم پاسخگویی تلفنی در دندانپزشکی خیلی کارگشا نیست. مشکل اصلی ما مراجعه ابتدایی بیماران به منظور معاینات اولیه است که همین امر موجب افزایش ازدحام در مرکز می شود.

در واقع با توجه به توان و ظرفیت ما، میزان تقاضای بیماران و پذیرش مرکز برای خدمات دندانپزشکی با یکدیگر همخوانی ندارند و تنها مردم هستند که می توانند در این زمینه به ما کمک کنند تا از این بحران نیز عبور کنیم و پس از پشت سر گذاشتن این دوران، با همان توان و قدرت در خدمت آن ها باشیم.

لذا تاکید می کنم همشهریانی که مشکل حاد ندارند و امکان مراجعه در زمان دیگری برای آن ها فراهم است، حتما اخذ خدمات را به تعویق بیندازند. از سوی دیگر نیز راه اندازی سیستم متمرکز و گویا را در دستور کار قرار می دهیم تا از مراجعات بی رویه و در پی آن، تجمع در مرکز جلوگیری شود.

مهم ترین مشکل ما در حال حاضر کمبود  دندانپزشک است که از همین تریبون استفاده و اعلام می کنم پزشکانی که از طریق این رسانه صدای ما را می شنوند در صورتی که تمایل به همکاری دارند، در این برهه حساس زمانی دست ما را بگیرند و کمک حال ما باشند.

همچنان که یک رسانه خوب می تواند در پیشبرد اهداف یک مجموعه یا نهاد موثر باشد قادر است در رسانه ای کردن و دادن اطلاعات به روز به مردم نیز موثر باشد.

بسیار از شما و همکاران پرتلاشتان در این مجموعه تشکر می کنیم و برای شما آرزوی سلامتی و شادکامی داریم.

من و همکارانم در این مجموعه نیز برای شما و دیگر اصحاب رسانه آرزوی موفقیت و پیروزی داریم.

گفت و گو: صدیقه صباغیان

کد خبر 64

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =