خدمات‌دهی ۵۰۰ درمانگاه در مناطق محروم تا سال ۱۴۰۵ /حمایت از زوج‌های نابارور بسیجی/اعزام ۳۰ تیم پزشکی و دندانپزشکی به مناطق محروم

دکتر عیسی مالمیر در مورد مأموریت جدید موسسه خبر داد و گفت: در سند راهبردی اعتلای ۱۰ ساله بسیج، باید تعداد درمانگاه‌ها از تعداد ۶۰ عدد در سال گذشته، به ۵۰۰ درمانگاه تحت عنوان «آمایش ساخت درمانگاه‌ها در مناطق محروم» رسانده شود.

به گزارش واحد روابط عمومی؛ «دکتر عیسی مالمیر» مدیرعامل مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان، در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان در راستای اجرای بند «ب» ماده چهار اساس‌نامه بنیاد تعاون بسیج، جهت ارائه خدمات سلامت به همه مردم، اعم از بسیجیان معسر و مردم مناطق بی‌بضاعت، از تاریخ هفتم مرداد سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را در چهار محور «درمان»، «بیمه»، «مددکاری» و «آموزش و مشاوره» آغاز کرد.

وی با اشاره به اقدامات مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان در حوزه «درمان»، تصریح کرد: تا به امروز بیش از ۶۸ مرکز درمانی در فضایی بالغ بر ۶۰ هزار متر مربع در سراسر کشور، با تمرکز بر مناطق محروم، احداث، تجهیز، راه‌اندازی و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

«دکتر مالمیر» با بیان این‌که در هفته بسیج امسال علاوه‌ بر این ۶۸ مرکز درمانی، هشت مرکز درمانی دیگر نیز به بهره‌برداری خواهند رسید، افزود: در این راستا، مرکز درمانی «ولایت» در «محمودآباد» قزوین، مرکز درمانی «ولایت» در «اسفراین»، مرکز درمانی «یاس» در «هرسین»، مرکز درمانی «شهید عیاضی» در «سرپل‌ذهاب»، مرکز تخصصی دندانپزشکی «کرامت» در سمنان، مرکز درمانی در «اسدآباد» همدان و مرکز درمانی «بقیةالله (عج)» در ایلام افتتاح می‌شوند.

وی ادامه داد: در سند راهبردی اعتلای ۱۰ ساله بسیج، مأموریتی برای ما تعریف شده است که براساس آن ما باید تعداد درمانگاه‌ها را از تعداد ۶۰ عدد در سال گذشته، به ۵۰۰ درمانگاه تحت عنوان «آمایش ساخت درمانگاه‌ها در مناطق محروم» برسانیم.

خدمات‌دهی ۵۰۰ درمانگاه در مناطق محروم تا سال ۱۴۰۵

مدیرعامل مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان با اشاره به ایجاد اشتغال پایدار در ۶۸ مرکز درمانی افتتاح‌ شده توسط این مؤسسه، گفت: این مراکز درمانی برای بیش از دو هزار نفر در مناطق محروم اشتغال پایدار ایجاد کرده‌اند.

ایجاد اشتغال پایدار در ۶۸ مرکز درمانی افتتاح‌ شده توسط مؤسسه

وی با بیان این‌که بیش از ۲۰ هزار متر مربع فضای درمانی در قالب ۱۴ مرکز درمانی دیگر، در حال تغییر کاربری و بازسازی هستند، گفت: این ۱۴ مرکز درمانی در دهه فجر به بهره‌برداری خواهند رسید.

«دکتر مالمیر» با تأکید بر این‌که حوزه سلامت در زمینه امیدبخشی، امنیت‌بخشی و ایجاد اشتغال پایدار، چه در زمان بحران و چه در زمان غیربحران، از سایر حوزه‌ها پیشی گرفته است، گفت: اهمیت و پیچیدگی‌هایی که در حوزه سلامت وجود دارد، با دیگر حوزه‌ها قابل مقایسه نیست و هرگونه غفلت در حوزه‌های سلامت، رسانه و اجتماعی، نسبت به سایر حوزه‌ها، افکار عمومی را بیشتر درگیر خواهد کرد.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) مبنی‌ بر این‌که رشد و پیشرفت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اساس توانایی‌ها و استعدادهایی که دارد، می‌تواند ۱۰ و حتی ۱۰۰ برابر شود، تصریح کرد: ما این فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی را در یک‌سال و نیم گذشته عملیاتی کردیم؛ بر این اساس در سه دهه گذشته یعنی از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۹۸، تعداد ۴۸ درمانگاه را ایجاد کردیم و از سال ۱۳۹۸ تاکنون نیز ۲۰ درمانگاه دیگر را به بهره‌برداری رساندیم.

«دکتر مالمیر»  با بیان این‌که مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان، یک شرکت مستقل، هم از نظر حقوقی و هم از نظر مالی است و هیچ بودجه‌ای از دولت و سپاه دریافت نمی‌کند، گفت: در رویکرد جدید، برای تأمین زمین ساخت مراکز درمانی، از ظرفیت نهادهایی همچون شهرداری‌ها، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان و در زمینه ساخت و ساز این مراکز نیز از ظرفیت خیّرین استفاده می‌کنیم؛ اما در زمینه تجهیز این مراکز، از منابع درآمدی خود بهره می‌بریم.

وی بیان داشت: دانش احداث مراکز درمانی سرپایی از نظر استاندارهای وزارت بهداشت و استانداردهای نظام مهندسی شهرداری‌ها در مؤسسه خدمات درمانی بسیجان نهادینه شده است و نظیر آن در هیچ یک از مجوعه‌های کشوری و لشکری وجود ندارد.

مدیرعامل مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان با بیان این‌که اردوهای جهادی در حوزه سلامت، غالباً توسط بسیج جامعه پزشکی برگزار می‌شود، اظهار داشت: این اردوهای جهادی گاهاً براساس نیاز مناطق اجرا نمی‌شوند و ممکن است اثربخشی کافی را نداشته باشند؛ بنابراین طرحی را با عنوان «کلان‌طرح یاسر» تعریف کرده‌ایم که تمرکز آن بر اعزام هدفمند گروه‌های جهادی به مناطق محروم است.  

«کلان‌طرح یاسر»؛   طرحی کلان به منظور اعزام هدفمند گروه‌های جهادی به مناطق محروم

دکتر مالمیر با اشاره به خدمات بیمه‌ای مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان، تصریح کرد: در حوزه بیمه، در سه محور «بیمه تأمین اجتماعی»، «بیمه عمر و حوادث» و «بیمه تکمیلی درمان» در خدمت جامعه هدف هستیم که تاکنون بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ خانوار که مجموعاً ۱۰۰ هزار نفر را شامل می‌شوند را در سازمان تأمین اجتماعی با فرانشیز ۱۰ درصد بیمه کرده‌ایم.

وی افزود: در زمینه «بیمه عمر و حوادث» حدود ۱۰۵ هزار خانوار و «بیمه تکمیلی درمان» نیز ۴۶۰ هزار نفر را از طریق یک شرکت بیمه واسط تحت پوشش قرار داده‌ایم.

«دکتر مالمیر» با اشاره به اقدامات مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان در زمینه مددکاری، گفت: در این زمینه ما ۲ طرح داریم که مهم‌ترین طرح ما، حمایت از زوج‌های نابارور بسیجی و معسر تحت عنوان «رویش امید» است.

طرح «رویش امید» جهت حمایت از زوج‌های نابارور بسیجی و معسر/حمایت از  ۲۴ هزار زوج نابارور

وی با بیان این‌که در زمینه توسعه پایدار، مهم‌ترین محور «نیروی انسانی» است و یکی از مؤلفه‌های قدرت در دنیا شناخته می‌شود، بیان داشت: مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان از سال ۱۳۹۶ بر موضوع درمان ناباروری تمرکز و تا سال ۱۳۹۹، هرساله هزار زوج نابارور معسر را با بسته ۳ میلیون تومانی حمایت کرده و امسال این سقف حمایتی به ۲۰ میلیون تومان تحت عنوان بیمه تکمیلی برای ۲۴ هزار زوج نابارور افزایش پیدا کرده است که حمایت از ۴ هزار زوج نابارور برعهده مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان است و قرار شده که هزینه حمایت از ۲۰ هزار زوج را نیز از منابع نهادهای همسو و خیرین تأمین کنیم.

مدیرعامل مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان با اشاره به حمایت‌های صندوق مددکاری این مؤسسه در زمینه حمایت از هزینه‌های درمان و خرید دارو، گفت: در این راستا نیز از بسیجیان معسر و محرومان حمایت ۲ میلیون تومانی می‌شود.

وی با بیان این‌که مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان در زمینه محرومیت‌زدایی، از سال ۱۳۹۶ تاکنون بیش از ۴۰۰ گروه جهادی سلامت‌محور را به مناطق محروم اعزام کرده است، تصریح کرد: حدود ۲۰۰ هزار نفر خدمت سلامت‌محور را در این چهار سال در مناطق محروم ارائه کرده‌ایم که ارزش ریالی این خدمات ۷ میلیارد تومان است.

«دکتر مالمیر» با بیان این‌که همزمان با هفته بسیج امسال، ۳۰ تیم پزشکی و دندانپزشکی را در قالب گروه‌های جهادی به مناطق محروم مشخص‌شده در طرح «کرامت» اعزام خواهیم کرد، گفت: در طرح «کرامت» هزار و ۱۰۰ منطقه محروم با تفاهم وزارت کشور و سازمان بسیج مستضعفین مشخص شده‌اند که مقرر شده هر درمانگاه ما در ۲ منطقه از این مناطق، خدمات جهادی ارائه دهند.

طرح «کرامت»؛ اعزام ۳۰ تیم پزشکی و دندانپزشکی در قالب گروه‌های جهادی به مناطق محروم

وی با بیان این‌که در حوزه آموزش و مشاوره، تمرکز ما بر روی سبک زندگی اسلامی - ایرانی منطبق بر سند راهبردی اعتلای ۱۰ ساله بسیج و سرفصل هفتم بیانیه گام دوم انقلاب است، اظهار داشت: در این راستا، برگزاری کلاس‌های آموزشی را آغاز و بیش از ۲۰ هزار جلد کتاب طب ایرانی - اسلامی را منتشر کرده‌ایم. همچنین بیش از ۴۰ هزار لوح فشرده نیز در همین زمینه توزیع کرده‌ایم و حدود ۴۰ نمافیلم اصلاح سبک زندگی نیز با همکاری خبرگزاری فارس تولید و منتشر شده است.

مدیرعامل مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان با اشاره به اقدامات این مؤسسه در زمینه «طب سنتی»، گفت: تاکنون ۲۸ بخش طب سنتی در درمانگاه‌های ما ایجاد شده است. همچنین در این زمینه به‌دنبال ایجاد ۳۱ سلامت‌کده در سراسر کشور هستیم که تا به امروز تعداد شش سلامت‌کده، مکان‌یابی و موافقت‌نامه اصولی آن‌ها اخذ شده است.

وی افزود: مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان راهبرد ایجاد سلامت‌کده را در مراکز استان‌ها در دستور کار قرار داده است و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۵ بتوانیم در همه درمانگاه‌های خود، به‌جز درمانگاه‌های تخصصی دندانپزشکی، بخش «طب سنتی» را راه‌اندازی کنیم.

«دکترمالمیر» خدمات بهداشت دهان و دندان را یکی از معضلات حوزه سلامت دانست و گفت: مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان ۱۴ کلینیک تخصصی دندانپزشکی را در سراسر کشور راه‌اندازی کرده است که در برخی از استان‌ها نظیر آن وجود ندارد. همچنین در ایام شیوع کرونا نیز تنها مراکزی که مجوز فعالیت در زمینه بهداشت دهان و دندان را داشتند، همین مراکز بودند؛ چراکه از لحاظ رعایت پوشش‌های حفاظتی، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و کیفیت ارائه خدمات، همه موارد را رعایت می‌کردند.

مدیرعامل مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان با اشاره به برنامه‌های این مؤسسه در هفته بسیج، تصریح کرد: در ۲۹ آبان که اولین روز از هفته بسیج است، بیش از ۳۰ تیم پزشکی و دندانپزشکی به مناطق محرم اعزام شدند و همچنین در این هفته یعنی از ۲۹ آبان تا پنج آذر، ویزیت در همه مراکز درمانی ما، هم در حوزه پزشکی و هم در حوزه دندانپزشکی رایگان است.

وی با بیان این‌که ارائه خدمات در مراکز درمانی ما در کل ایام سال بین ۵ تا ۴۰ درصد تخفیف دارد، گفت: در هفته بسیج، علاوه‌بر این‌که ویزیت‌ها رایگان است، این تخفیف‌ها به ۶۰ درصد نیز می‌رسند.

«دکتر مالمیر» ادامه داد: تغییر کاربری و بازسازی ۱۴ مرکز درمانی، از ۳۰ آبان به‌مناسبت هفته بسیج آغاز شده است که این مراکز در دهه فجر به بهره‌برداری خواهند رسید و امروز (اول آذر) نیز وب‌سایت موسسه خدمات درمانی بسیجیان رونمایی و کلینیک دندانپزشکی «کرامت» سمنان نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل مؤسسه خدمات درمانی بسیجیان با بیان این‌که درمانگاه «محمودآباد» قزوین، سوم آذر افتتاح می‌شود، گفت: روز پنج‌شنبه (چهارم آذر) در پنج شهرستان آیین کلنگ‌زنی مراکز درمانی انجام خواهد شد و در همان روز نیز مرکز درمانی «ولایت» در «اسفراین» و یک مرکز تخصصی دندانپزشکی در استان «کرمانشاه» افتتاح می‌شود.

وی افزود: در پنجم آذر، مرکز درمانی «شهید عیاضی» در «سرپل‌ذهاب»، ششم آذر مرکز درمانی در شهرستان «دره‌شهر» و هفتم آذر مرکز درمانی در «اسدآباد» همدان به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 74

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =